Dnia 22.listopada dzięki uprzejmości właścicieli klubu Lizard King Toruń mogłam zorganizować drugie z kolei darmowe spotkanie dla wszystkich, którzy chcą uczyć się języków obcych.
Tematem meeting`u, na prośbę uczniów drevnikocur.pl, był Business English, a dokładniej: CV, cover letter oraz job interview. Niestety musieliśmy stawić czoła problemom technicznym i w mgnieniu oka zmienić plan działania. Laptop miał problem z wejściami USB. Pomimo przygotowań związanych z prezentacją, zamiast omawiania tematów w odpowiedniej kolejności w oparciu o slajdy, musieliśmy bazować na wydrukowanych materiałach. Slajdy zaś zapętliły się i nie było opcji ich pauzowania... Miejmy nadzieję, że z każdym meet-up`em będzie tylko coraz lepiej. Człowiek zawsze uczy się na błędach. Stąd też prośba do uczestników, żeby udzielać mi feedback`u po spotkaniu. Konstruktywna krytyka jest zawsze mile widziana.
Plan spotkania był następujący:
Jak zdążyliście się przekonać na własnej skórze, udział w spotkaniu był aktywny, nie pasywny. Pojawiło się sporo zadań w parach i grupach tj. porównywanie rodzajów CV, poprawianie błędów na otrzymanych wersjach CV, układanie pojedynczych zdań z cover letter w spójną całość, wcielanie się w role szefów i potencjalnych pracowników, jak i opowiadanie o pracy marzeń.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dzielę się wskazówkami, slajdami i linkami z meet-up`u.
Przed zabraniem się za pisanie CV w j.angielskim, najpierw musimy odpowiedzieć na kilka pytań:
1) O jaką pracę się ubiegamy?
2) Czy chcemy mieć tradycyjną wersję CV? Skupiającą się na umiejętnościach, bądź naszych osiągnięciach akademickich?
4) Czy może naszym celem jest wyeksponowanie zdolności związanych z IT, bądź nauczaniem? Rodzaj pracy często też decyduje o wyborze odpowiedniego typu CV.
Polecam zaznajomić się z następującą stroną. Tam znajdziecie przykłady wszystkich ww rodzajów CV wraz z dokładnymi opisami: https://www.prospects.ac.uk/careers-advice/cvs-and-cover-letters/example-cvs
Po wyborze konkretnego typu CV w j.angielskim, możemy zabrać się za detale. Pewnie często pisząc CV w j.polskim kombinowaliście z wielkością czcionki, żeby zmieścić treść na jednej stronie A4. W języku angielskim dwie strony A4 są OK.
1) Pamiętajcie to stworzeniu tzw. profile (czyli profil zawodowy), który może mieć znaczący wpływ na to, czy dostaniecie daną pracę czy nie. Musi on zrobić wrażenie na pracodawcy. Zatem warto skupić się na swoich mocnych stronach, nie przekraczając 50 słów. Najlepiej też nie używać "oklepanych zwrotów" czy informacji o tym, dlaczego ubiegamy się o daną pracę. Informacje powinny być spójne.
2) Musimy pamiętać o personal data, czyli danych kontaktowych: imię, nazwisko, telefon, e-mail. Odchodzi się od zamieszczania daty i miejsca urodzenia, gdyż może to przyczynić się do kradzieży naszych danych osobowych.
3) Kolejnymi elementem jest education (podajemy datę rozpoczęcia i zakończenia nauki w każdej instytucji + krótką informację na temat zdobytych umiejętności) i work experience (podajemy datę rozpoczęcia i zakończenia pracy + stanowisko pracy + kilka informacji na temat naszych obowiązków). Pamiętajcie, że najbardziej aktualne stanowisko pracy powinno znajdować się na samej górze listy (sprawdźcie przykładowe CV na stronie: www.prospects.ac.uk).
4) Jeśli ktoś nie ma zbyt wielu pozycji w work experience czy education, warto skupić się na skills (umiejętnościach), które są cenne w zdobyciu danej pracy. Możecie tutaj napisać o communication/ managerial/ language/ job-related skills czy digital competence.
5) Informacje o hobbies/ interests, czyli zainteresowaniach nie muszą być zawarte w CV. Jednak często może się okazać, że nasze zainteresowania (czasem nawet i te nietypowe, ale z tym ostrożnie ;-)) mogą przyczynić się do tego, że dostaniemy pracę. Lepiej skupić się na szczegółach, a nie ogółach (np. reading thriller books by "Robert Ludlum"/ listening to rock music (Led Zeppelin, Kings of Leon, etc.; zamiast: reading books/ listening to music) Polecam dodatkową lekturę:
https://www.livecareer.com/career-tips/resumes/10-examples-of-good-interests-to-put-on-a-resume
6) Udział w wolontariacie (voluntary work/ community involvement) czy szkoleniach specjalistycznych jest wysoko ceniony.
7) W odniesieniu do znajomości języków, nie piszcie proszę od niechcenia "communicative". Taka odpowiedź to wszystko i nic. Pamiętajcie o poziomach biegłości językowej (Common European Framework of Reference for Languages). Więcej szczegółów:
https://en.wikipedia.org/wiki/Common_European_Framework_of_Reference_for_Languages
materiały: wikipedia & europass (layout)
8) Do CV trzeba również dodać referencje (reference letters) + kontakt do 2-3 byłych pracodawców, którzy mogą potwierdzić Waszych umiejętności. To jest bardzo ważne.
9) Processing personal data. Notka na temat przetwarzania danych osobowych też się przyda. Najlepiej użyć mniejszej czcionki i zamieścić ją na dole CV. Brzmi ona następująco:
"I give my permission for the processing of my personal data that is essential for the recruitment process, in accordance with the Act of 29.08.1997 on the Protection of Personal Data (Journal of Laws No. 133, item 883 amended)."
-------------------------------------------------------------------
Jakich błędów nie robić? Co warto mieć na uwadze?
1) Nie zamieszczać photo, czyli zdjęcia (chyba, że staramy się o pracę modela, hostessy, albo jeśli poprosi o to przyszły pracodawca).
2) Zwrócić szczególną uwagę na layout (wzór i rozmieszczenie informacji). Całość powinna być czytelna. Jest kilka fajnych darmowych stronek, gdzie możecie stworzyć przejrzyste i dość oryginalne CV.
3) Musimy zachować styl formalny:
- czyli nie nadużywamy phrasal verbs,
- nie korzystamy z contracted forms (don`t, shouldn``t), lecz piszemy długie formy (do not, should not),
- nie zamieszczamy informacji obraźliwych, nie związanych z pracą, zbędnych opisów. CV ma być spójne i przejrzyste.
4) Nie dodajemy fałszywych informacji. Kłamstwo ma krótkie nogi i prędzej czy później wyjdzie na jaw. Potencjalny pracodawca może zadać szczegółowe pytania do naszego CV podczas rozmowy kwalifikacyjnej (job interview).
5) Jeśli ktoś myśli, że czcionka nie jest ważna to jest w błędzie. Najlepsza to: Verdana (10) czy Lucida Sans. Warto pogrubić najważniejsze dane lub zwiększyć czcionkę. Chyba każdy się ze mną zgodzi, że najgorsza czcionka to Comic Sans (strzeżcie się jej!) ;)
6) Każde CV musi być też poparte cover letter (list motywujący). Inaczej, mamy niewielkie szanse na zdobycie pracy. Nie wystarczy napisać jednego ogólnego cover letter i później przesyłać go do różnych instytucji.
Elementy dobrego cover letter:
- udowodnienie potencjalnemu pracodawcy, że jesteśmy zaznajomieni z jego firmą/ produktami/ usługami i warto Go pochwalić np. za dobrą pozycję na rynku/ innowacyjne pomysły/ Jego nowy produkt czy usługę na rynku, itd.,
- podkreślenie dodatkowych informacji, które nie są zawarte w CV,
- podkreślenie dodatkowych informacji, które nie są zawarte w CV,
- wyrażenie swojego entuzjazmu i uzasadnienie dlaczego to właśnie Wy jesteście idealni do tej pracy,
- podanie informacji o chęci udziału w rozmowie kwalifikacyjnej i przykładowego terminu,
- wskazanie daty, od której możesz zacząć pracę,
- wyjaśnić niedopowiedzenia czy luki, jakie znajdują się w Twoim CV lub aplikacji.
Sprawdźcie i pobierzcie na komputer przykładowe cover letters na stronie: www. dayjob.com
Sprawdźcie i pobierzcie na komputer przykładowe cover letters na stronie: www. dayjob.com
8) ... i na koniec, przygotuj się na trudne pytania (tough questions) zadane podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Na poniższym slajdzie jest kilka z nich. Uczestnicy drugiego Creative Meet-up`u całkiem nieźle sobie z nimi poradzili :)
zdjęcia: freepik.com
opracowanie slajdów: drevnikocur.pl
Komentarze
Prześlij komentarz